Bericht uit Bandung: Eerste uitreiking van de ‘BaCAA awards 2011’
Beeldverslag
zondag 30 januari 2011Veri Apriyatno, Signs of the Wild, 2010
Gastblogger Tamar Stelling reisde naar Bandung om op 28 januari 2011 de eerste uitreiking van de eerste echte Indonesische prijs voor hedendaagse kunst bij te wonen: de BaCAA ofBandung Contemporary Art Awards.
Tamar Stelling | De contemporaine kunstwereld in Indonesië sluit haar jaar van de tijger goed af, met naast een nieuw instituut ter bevordering van contemporaine kunst (Jakarta Contemporary) en diens eerste exhibitie ('1001 Doors'), nu ook een nieuwe eigen prestigieuze prijs: de BaCAA of Bandung Contemporary Art Awards. De prijs ontsproot aan het brein vanAndonowati, oprichtster van ArtSociates (een van de drie organisaties achter Jakarta Contemporary) en tevens eigenaresse van het werkelijk schitterende Lawangwangi Art & Science Estate waar ze deze eerste editie van de BaCAA hield. Lawangwangi – wat zoveel betekent als ‘geurende poort’ – ligt hoog in de bergen net buiten Bandung, met uitzicht op omringende valleien, en dankt haar fraaie verschijning aan prijswinnend architect Baskoro Tedjo.
Lees meer...
Naast het opzetten van de BaCAA, koos Andonowati ook BaCAA's zeven juryleden. Deze kunstliefhebbers (verzamelaars, curators, journalisten) kregen 446 inzendingen te verwerken, en maakten hieruit een eerste selectie van 60 werken, die een tijdje in hetLawangwangi tentoongesteld zijn. Uiteindelijk ontstond er een lijst van 25 werken die meedongen naar de BaCAA 2011. Vier kunstenaars vielen vrijdagavond in de prijzen. Er is één absolute BaCAA 2011-winnaar – hij ontving een bedrag van zo’n €10.000,-. Daarnaast zijn er nog drie kunstenaars wiens werk het label ‘BaCAA beste werk 2011’ kreeg, waar in plaats van een geldprijs, een volledig vergoede kunstreis naar Europa voor staat.
De prijs is mede gecreëerd om publiciteit te genereren voor de jury’s éénnalaatste schifting van 25 werken, die op 3 of 5 maart door Sotheby’s in de Ciputra Marketing Gallery te Jakarta geveild worden. Met de opbrengst (50% gaat naar de BaCAA, 50% naar de kunstenaars) hooptAndonowati te kunnen investeren in het onderrichten van jong kunsttalent.
De uitreiking. Er kwam veel pers bij kijken. De gelukkigen houden een zwarte kaart vast. Later in dit beeldverslag leest u wie het geworden zijn. Rechts op de achtergrond in het blauwige licht het wachtend lopend buffet. Er was ook muziek.
Rocka Radipa, Agent of Change, 2010
200 x 200 cm
Radipa: “Yes… man creates tools, and in turn is dependant on tools.”
Respect voor de natuur luidt het devies.
Aditya Novali, Mooi In(die) series - Tomorrow, 2010
80 x 80 x 12 cm
Dit lijkt één beeld, maar elk van de 18 stroken is eigenlijk een draaibare stalen staaf met vier kanten, waarmee de toeschouwer naar hartenlust kan variëren. Interactief werk.Tomorrow was een van de drie winnaars in de categorie ‘beste kunstwerken’.
Dita Gambito, Heart, 2010
200 x 200 cm
Harig hart zonder directe boodschap. Materiaalperceptie-experiment.
Nadya Savitri, Face Off, 2010
50 x 40 cm
Deze Spiegel projecteert het ‘Golden Decagon Mask’ van plastisch chirurg Dr. Stephen R.Marquardt op de reflectie van je gezicht. Het masker kwam tot stand met behulp van de gulden snede, in een poging om schoonheid te standaardiseren. Savitri gelooft niet in dit soort schoonheid.
Erika Ernawan, Mirror Sees Me Series, 2010
170 x 90 cm (3 panelen)
Ernawan wil haar eigen identiteit bepalen en voelt zich soms gevangen in de stereotyperingen van het menselijk lichaam. Hier brak zij driemaal de spiegel waar ze naakt voor stond, en troefde zo de erotische esthetiek van haar lijf af.
De Mirror Sees Me Series was een van de drie winnaars in de categorie ‘beste kunstwerken’.
Erianto, Today Parcel, 2010
100 x 140 x 20 cm
De emancipatie van kunstverpakkingsdozen. Erianto: “In this work, I discuss something that is often regarded as superficial, but for me it is something very serious, important and meaningful: a box package.”
Today Parcel was een van de drie winnaars in de categorie ‘beste kunstwerken'.
Aidi Yupri, Belantara Teks, 2010
110 x 360 cm (2 panelen)
Yupri: “Understanding the universe as a media to study about life, as though as it is a schoolbook that can give knowledge, information, science, and education about living life.”
Agus Triyanto BR, To Pack Mooi Indie, 2010
200 x 300 cm
Agus: “The beautiful Hindia (or also known as Mooi Indie), is a picture of Indonesia once recorded in naturalistic and romantic landscape-style paintings. […] Even if beautiful Indonesia has changed so much now, it is the responsibility of today’s generation that the pretty Hindia does not just become a memory wrapped in history, or neatly stored as nostalgia by people of the past era.”
Veri Apriyatno, Signs of the Wild, 2010
200 x 145 cm
Apriyatno: “In this work I have made myself the central visual subject and object. I wanted to create a deeper, more honest dialogue with myself.. but it may be just the narcissism of an artist.”
Afdhal, On-Off, 2010
300 x 170 x 70 cm
Uitbeelding van ’s mans manipulatie en uitbuiting der natuur. Aanklacht tegen de verheffing van het materiële boven het spirituele.
Anggun Priambodo, Sinema Elektronica, 2009
Clip van 4:01 minuten
Priambodo: “Every time I see sinetron on TV, I always like to mock it, to parodize it with friends who are also watching; to the point that friends or relatives are finally annoyed when they know that I am troubled by that show. I don’t want to be selfish so I choose to leave and miss the show.”
Dit korte clipje bestaande uit korte parodieën op soaps is de grote winnaar van de BaCAA2011. Priambodo wint het equivalent van €10.000,- in roepia – qua som de grootste kunstprijs in Indonesië. Hij zal het nodig hebben voor z’n komende projecten. Tijdens de opnames van dit werk kon Priambodo – die alle rolletjes zelf speelde – zich geen goede visagist veroorloven, waardoor hij zich moest behelpen met iemand van een horrorfilm-set.
I Made Widya Diputra, Fetish #4, 2010
140 x 200 x 70 cm
Erwin Windu Pranata, Drowning In Pleasure, 2010
“Know that the life of this world is but amusement and diversion and adornment…” (QS Al-Hadid 57:20)
Pranata: “I sit within a paradox; where on one side I enjoy the influence of the worldly popular culture, adrift and sinking in joy, whereas on the other side I realize this influence and feel trapped by it. I represent my attitude in a video within a capsule. The shape of the capsule is inspired by a capsule-shaped toy which cannot fall down. This represents my attitude that attempts to be resolute even when feeling ‘manipulated’, and emphasizing that all in the world is only a toy.”
Maria Indriasari, Ayo Maju, 2010
88 x 220 x 33 cm
Maju; een soort Indonesisch Go Go Go! Indriasari vraagt zich af of kinderen niet teveel onder druk worden gezet door ouders, kunnen ze niet beter fantaseren en spelen?
Endang Lestari, Perempuan Pekerja Dan Koper Merah, 2009
45 cm hoog, 25 stuks
Vrij vertaald: werkende vrouwen met rode koffers. Lestari: “There are life story and mystery of the future in the red suitcase. I am among them. The traffic and the crowds are very enjoyable; working women with the same objectives yet with different methods.”
Detail in daglicht
Mariam Sofrina, Jalan Merdeka, 2010
80 x 135 cm
Nageschilderde foto van de Bandung Kathedraal en het Bank Indonesia gebouw, met dank aan een LCD projector.
Detail
Bagus Pandega, Pandora, 2010
100 x 120 x 60 cm
Hij klappert met zijn bronzen engelenvleugeltjes en speelt een lieflijk liedje, maar toch is het helemaal niet zo mooi wat er in de doos van Pandega zit. Pangeda: “The children are the future. Yet if the majority of children have been fed with violence and war, it might be that humanity’s future is filled with war, for power and wealth. War is not the dream of humanity.”
I Wayan Upadana, Euphoria Globalisasi, 2010
170 x 72 x 85 cm
Upadana: “This work attempts to represent the state of Balinese society amid the attack of global culture filled with issues of comfort of which the Balinese, like it or not, will have to enjoy.”
A.T. Sitompul, Introspection, 2010
110 x 107 cm
ArtSociates, BaCAA, 2010
Baskoro Tedjo, Lawangwangi Art & Science Estate, 2008
Volgens senior redactrice Carla Bianpoen van C-Arts Magazine (Asian Contemporary Art and Culture) – en tevens jurylid van BaCAA, is Lawangwangi “by far” de mooiste etalage voor contemporaine kunst in Indonesië. “There’s nothing else like it here.”
Foto’s: Tamar Stelling
'25 best works BaCAA 2011'
www.artsociates.com
http://www.kunstbeeld.nl/nl/nieuws/15428/bericht-uit-bandung-eerste-uitreiking-van-de-bacaa-awards-2011.html
0 Responses to ' '
Posting Komentar